Jaką funkcję pełnią metki odzieżowe?

Metki odzieżowe bardzo często są bagatelizowane przez użytkowników ubrań i materiałów tekstylnych. Tymczasem dostarczają szeregu ważnych informacji o użytkowaniu produktu, sposobie jego prania lub czyszczenia, a także o składzie materiału. Mogą one również pełnić funkcję ozdobną, jeśli zostaną wykonane i przyszyte w estetyczny sposób. Bez względu na  przeznaczenie metka odzieżowa jest zawsze znakiem rozpoznawczym marki, która umożliwia identyfikację poszczególnych ubrań.

​Jakie oznaczenia zawiera metka odzieżowa?

Metki i wszywki odzieżowe na ubraniach różnią się między sobą wielkością, materiałem, sposobem cięcia oraz wszyciem w wybrane tekstylia. Ich głównym zadaniem jest jednak funkcja informacyjna, która pozwala użytkownikom rozróżniać marki produktów, a także postępować z nimi zgodnie z przeznaczeniem.

​Metka odzieżowa – jakie oznaczenia zawiera?

Wśród najważniejszych informacji, jakie powinny znaleźć się na metkach produktowych, wyróżniamy:

  • Logo producenta – metka stanowi potwierdzenie dla konsumenta, że zakupił oryginalny i pełnowartościowy produkt. Jest więc swego rodzaju elementem identyfikacyjnym danej marki, dlatego każda kolekcja powinna być wyraźnie oznaczona marką producenta. W celu tym można zastosować zarówno metki z termodrukiem lub hot-stampingiem wszyte po wewnętrznej stronie odzieży, jak i eleganckie metki żakardowe lub skórzane umieszczone w widocznym miejscu.
  • Rozmiar – wszywka z konkretnym rozmiarem to jedna z najważniejszych informacji dla klienta, dlatego powinna być umieszczona w widocznym miejscu. Najczęściej umieszcza się ją w górnej, centralnej części wewnętrznej odzieży, dzięki czemu jest widoczna na wieszaku. Dodatkowo rozmiar powinien być naniesiony trwałymi technikami nadruku, dlatego warto postawić na termodruk.
  • Informacje dodatkowe – dodatkowe metki zazwyczaj umieszcza się po wewnętrznej stronie odzieży w prawym lub lewym szwie. Powinny się tutaj znaleźć informacje o składzie materiału oraz sposobie prania i prasowania odzieży. Zastosowanie się do tych wytycznych jest bardzo istotne z punktu widzenia trwałości danej rzeczy.

Dodatkowo bardzo często po zewnętrznej stronie ubrań umieszcza się wspomniane już metki ozdobne, na których widnieje logo marki lub inne elementy dekoracyjne, które przyciągają spojrzenia.

​Jak wygląda znakowanie odzieży do prania?

Zgodnie z ustawą z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów oraz art. 20 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, każdy producent ma obowiązek oznakowania produktów ich nazwą oraz nazwą własnej marki i jej adresem. Dodatkowo na metce powinny znaleźć się informacje o praniu danych materiałów tekstylnych. Kiedy znakowanie odzieży do prania jest istotne? W myśl Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i znakowania produktów włókienniczych – zawsze.

Informacje dotyczące sposobu konserwacji zazwyczaj przedstawione są w ogólnoprzyjętej formie graficznej. Dotyczą sposobu prasowania, prania tradycyjnego i chemicznego, suszenia oraz bielenia.

​Kiedy metka jest wymagana – znakowanie odzieży ochronnej

Na szczególnej pozycji stoi znakowanie odzieży ochronnej, dla której przewidziano specjalne wymogi prawne. Zgodnie z nimi na metkach i wszywkach powinny się znaleźć informacje o:

  • rodzaju produktu,
  • nazwie producenta,
  • wielkości odzieży, zgodnie z PN EN 340,
  • numerze normy, której wymagania spełnia konkretna garderoba,
  • sposobie konserwacji,
  • klasie ochrony (znak graficzny).

Znakowanie odzieży roboczej powinno spełniać wymogi informacyjne. Każda rzecz powinna w jasny sposób określać, czy nadaje się do stosowania w warunkach kontaktu ze szkodliwymi czynnikami chemicznymi, biologicznymi, mechanicznymi, termicznymi, promieniowaniem jonizującym, a także w warunkach zagrożenia wybuchem.

​Dlaczego warto postawić na własne metki odzieżowe?

Tworzenie własnej marki odzieżowej oraz stopniowe zwiększanie jej popularności wymaga właściwego oznakowania ubrań, które jest częścią identyfikacji twojej firmy. Metki mają za zadanie wyróżniać konkretne ubrania. Kiedy postawić na metki żakardowe na zamówienie? Można je wykorzystać na dwa sposoby. Pierwszy wiąże się z umieszczeniem metki z nazwą firmy po wewnętrznej stronie ubrania. Ważne jednak, aby były wykonane trwałą techniką drukarską, dzięki czemu klient łatwo wróci do twojego sklepu. Drugi rodzaj znakowania polega na umieszczaniu po zewnętrznej stronie ubrań widocznych, ozdobnych wszywek. Mogą być one wykonane z żakardu albo skóry z grawerem lub haftem, dzięki czemu są trwałe i przyciągają spojrzenia. 

Pamiętaj, wybierając odpowiednią metkę dla swojej marki, stawiasz na podkreślenie jakości swoich ubrań!

Udostępnij na swojej platformie

To może Cię zainteresować

Przejdź do góry