Jak stworzyć markę odzieżową? Część 1

Część 1. Koncepcja marki

Śledzisz trendy odzieżowe, nie przegapisz żadnego z pokazów najsłynniejszych projektantów, jesteś na bieżąco ze światem mody? A może wolisz podążać pod prąd, nie interesują Cię paryskie wybiegi, ale odpowiedzialna konsumpcja — projektujesz wysokiej jakości, naturalne, wygodne tekstylia produkowane w niewielkich nakładach z zachowaniem troski o środowisko? Chcesz wytwarzać dla lokalnej społeczności i tu zdobyć renomę? Niezależnie od tego, jaki typ marki odzieżowej Ci się marzy, już dziś możesz spełnić ten plan. Własna marka odzieżowa nie oznacza wcale dużych nakładów inwestycyjnych. Dobra koncepcja i stabilny plan finansowy, zapewni Ci stworzenie dobrego biznesu, który pozwoli Ci zarabiać i realizować marzenia.

Koncepcja czy marzenie?

W produkcji i sprzedaży tekstyliów, jak w każdym biznesie, liczy się pomysł, który trafi do zakładanej grupy odbiorców oraz moment realizacji idei, czas wprowadzenia jej na rynek. Dlatego często nie warto zwlekać, zamiast głowić się, skąd wziąć środki i na własną rękę odkrywać meandry tekstylnego rynku, sprawdź, jak możesz wyprodukować swoje projekty razem z HFT71 — o tym, jak zaplanować produkcję odzieży, jaki model dystrybucji wybrać, przeczytaj w drugiej części artykułu.
Rozpocznij od zbudowania strategii biznesowej, opartej o dobry pomysł na komunikację. Nim zdecydujesz się na kreację ubrań, stwórz solidne podstawy wizerunkowe swojego brandu, zastanów się, czym wyróżniają się Twoje tekstylia, co pozwoli im zaistnieć na tle bogatej konkurencji. To nie marketingowe frazesy — by dotrzeć do klienta musisz przebić się przez informacyjny chaos, zaintrygować go swoim produktem, dzięki dobrze zaprojektowanej komunikacji. Wyjątkowość Twoich produktów powinna pozostać odzwierciedlona przede wszystkim w nazwie, logo oraz claimie. Spójna tożsamość marki będzie zachęcać do nabywania Twoich produktów. Niech nazwa i przesłanie marki (claim) nie tylko będą niepowtarzalne, ale niosą skojarzenia związane z proponowaną przez Ciebie ofertą odzieżową, z jej specyfiką. Logo, tworzące z nimi pomysłową, zapadającą w pamięć całość, będzie szansą na atrakcyjną promocję — pamiętaj, że to właśnie ono będzie elementem, który znajdzie się na każdym Twoim projekcie.

Zwróć też uwagę na język komunikacji, wybierz sposób, który trafiać będzie do Twojego klienta i stanie się nośnikiem dla projektów odzieżowych. Nie bez znaczenia pozostaje bowiem, jak mówisz do swoich odbiorców. O sukcesie firmy zadecyduje również to, czy klienci utożsamiają się z Twoją narracją, czy odnajdują w niej wyznawane przez siebie idee oraz czy odzież, którą w ten sposób promujesz, również wpisuje się w zakładaną wizję. Wypromowanie marki odzieżowej to złożony proces. Jeśli chcesz sprawić, by swój produkt był unikatowy, postaw na spójność komunikatów wizualnych i werbalnych z Twoją odzieżą.
Rozważ, czy nie warto zatrudnić agencji kreatywnej do stworzenia loga, identyfikacji wizualnej oraz zbudowania spójnej komunikacji. Nazwę marki możesz wymyślić sam, ale do zaprojektowania loga, wymyślenia claimu i do wybrania języka komunikacji przydadzą się fachowcy oraz specjalistyczne narzędzia.

Założenia i testy

Po etapie projektowym, czas byś przede wszystkim właściwie określił grupę docelową, to podstawa Twoich działań. Zrozum potrzeby swoich odbiorców, analizuj rynek, zbadaj konkurencję. Zawęź grono swoich klientów. Mów bezpośrednio do zainteresowanych. Nim Twoje produkty staną się modne i usłyszą o nich wszyscy, a każdy będzie chciał mieć sztukę odzieży obrandowaną Twoim logiem, postaw na kontakt z tymi, którzy z pewnością okażą się entuzjastami. Uderzaj do niszowych grup odbiorców, możesz produkować odzież dla każdego, jednak na początku działania firmy jasno określ sobie wybrane grupy jako cel. Nie opieraj się tylko na intuicji! Swoje koncepcje i założenia poddaj testom. Sprawdź, czy produkty, które chcesz oferować będą funkcjonalne, spełnią oczekiwania odbiorców, wybadaj, czy będą też funkcjonalne.
Masz pomysł? Wyprodukuj testową linię produktów — przetestuj reakcje odbiorców, wręcz testerom lub znajomym kilka sztuk odzieży, poczekaj na feedback. Test konsumencki, uszycie i promocja prototypów pomoże Ci doprecyzować przeznaczenie swoich projektów, poznać oczekiwania odbiorców oraz zredukować ryzyko inwestycyjne. Prototypy, jeśli masz zdolności manualne, możesz wyprodukować samemu lub zlecić ich uszycie np. Szwalni HFT71. Ważne, byś swoje projekty przedyskutował z doświadczonymi konstruktorami, którzy nie tylko udzielą Ci porad, ale ocenią funkcjonalność pomysłów.

To jeszcze nie koniec, by stworzyć własną markę odzieżową, musisz nawiązać owocną współpracę z siecią współpracowników. Do narodzin marki i pierwszych tekstyliów zostało jeszcze parę kroków.

Jak stworzyć markę odzieżową? Własny biznes krok po kroku.

Część 2. Produkcja tekstyliów

Masz już gotowy projekt własnej marki odzieżowej? Rozważasz aktualnie, jak wyprodukować odzież dla swojej marki? A może jesteś już na etapie znakowania tekstyliów, zastanawiasz się, w jaki sposób je ometkować? Szukasz producenta odzieży lub szwalni?

Dwie ścieżki

Niezależnie od tego, jaką odzież zamierzasz produkować — koszulki, sukienki, bluzki, czy spodnie, odzież wysokogatunkową, ekskluzywną, spersonalizowaną, czy też codzienną, sportową lub piżamy czy bieliznę — musisz dokonać wyboru. Czy odzież szyć według własnych projektów czy może zdecydować się na gotowe wzorce, gotowe tekstylia?

  1. Jeżeli potrzebujesz profesjonalistów, którzy przygotują digitalne wykroje i szablony dla Twojej marki odzieżowej, chciałbyś zrealizować swoją wizję, ale nie dysponujesz jeszcze projektem? Zwróć się do naszych specjalistów. Możemy uszyć dla Ciebie tekstylia z gotowych krojów lub tych przygotowanych przez Ciebie albo razem z Tobą stworzyć projekt. Nie musisz kupować, ani wynajmować specjalistycznych maszyn, jeśli chcesz wejść na rynek odzieżowy. Wykonanie ubrań możesz zlecić.
    Decydując się na szycie od postaw, musisz pamiętać o dodatkowych kosztach wykonania szablonów, jednak dzięki temu możesz kontrolować każdy etap produkcji — testować i wybierać dowolne rodzaje materiałów i tkanin, dopasowywać kroje, wprowadzać na bieżąco poprawki. Nawet znakowanie daje więcej możliwości — możesz je bowiem wykonać jeszcze przed szyciem, na całej beli materiału. Szycie od podstaw, pozwoli Ci w pełni zrealizować swoją koncepcję, będzie jednak kosztowniejsze od wykorzystania gotowych ubrań.
  2. Pamiętaj, że produkcja odzieży ready-to-wear różni się znacznie od haute couture. Jeżeli jesteś projektantem, marzysz o własnej marce odzieży, nie potrzebujesz od razu ryzykować wysokim wkładem finansowym na początkowym etapie rozwoju biznesu. Możesz zacząć swoją przygodę z tekstyliami, korzystając z gotowych produktów z katalogów. Wykorzystując odzież znanych tekstylnych marek, decydujesz się na tańsze rozwiązanie, co wcale nie oznacza gorszej jakości. W naszej ofercie mamy naprawdę wiele do zaoferowania — możesz wybierać pomiędzy wysokogatunkowymi gotowymi ubraniami a tymi o niższej gramaturze oraz parametrach, pomiędzy eleganckim a sportowym krojem etc.
    Ubrania te wciąż jednak pozwolą Ci zachować charakter Twojej marki — możesz wykonać na nich unikatowe zdobienia, wybierając dowolną technikę znakowania, która sprawi, że Twój pomysł niższym kosztem pojawi się na rynku odzieżowym. Takie rozwiązanie pozwoli Ci przetestować swoje projekty, które będziesz mógł rozwijać, zarabiając początkowo na gotowych ubraniach.

Metki

Stanowią element identyfikacji wizualnej marki. To nie tylko unikalne znakowanie, ale fragment Twojego wizerunku. Nawet jeżeli korzystasz w produkcji z gotowych sztuk odzieży, możesz je przemetkować i oznaczyć sowim logo. Dodatkowo warto opowiedzieć historię swojego brandu oraz szkicowo przedstawić jego koncepcję, doczepiając do ubrań zawieszkę. Taka, na przykład w postaci kartonowej etykiety, może dostarczać nie tylko informacji o składzie ubrania, ale również o pochodzeniu materiałów, sposobie produkcji oraz samych projektantach. Zawieszka może też odsyłać do strony interetowej lub social mediów prezentujących pozostałe części internetowej kolekcji. HFT71 może oznaczyć Twoje produkty metką, rozmiarem lub zawieszką. W naszej ofercie mamy różne rodzaje metek: żakardowe oraz drukowane (w tym termotransferowe, hot-stampingowe i sublimacyjne). Jeżeli zaś chcesz, by Twoja marka wyróżniała się wyjątkowymi odwzorowanymi elementami lub przyciągała uwagę intrygującymi naszyciami, oferujemy zróżnicowanie techniki haftu oraz nadruku. Metki, wszywki lub zawieszki możemy wykonać według Twojego projektu lub pomóc Ci przygotować odpowiednie wzory oraz opowieść o Twoim brandzie.

Butik czy sprzedaż w sieci?

Nie musisz wynajmować lokalu, w którym będziesz sprzedawał swoje tekstylia. Na pewnym etapie rozwoju firmy, to z pewnością dobre rozwiązanie, nie trzeba jednak od niego zaczynać. Jeżeli chcesz personalizować swoje projekty, szukasz bezpośredniego kontaktu ze swoim odbiorcą, Twój budżet zakłada utworzenie warsztatu, w którym mógłbyś tworzyć projekty oraz je sprzedawać, to z pewnością korzystne rozwiązanie. Jeżeli jednak jesteś właścicielem sklepu internetowego lub zajmujesz się sprzedażą tekstyliów na aukcjach internetowych, a dopiero planujesz otworzyć swój sklep stacjonarny, początkowo możesz swoje ubrania sprzedawać jedynie w sieci. Wystarczą dobre, profesjonalnie sesje fotograficzne oraz szczegółowy opis produktów, który pozwoli Twoim klientom zdecydować się na zakup. W takim przypadku, nie musisz martwić się o magazynowanie odzieży oraz jej dystrybucję, proces ten bowiem możesz pozostawić po stronie szwalni, choćby HFT71. Nie chcesz zbyt wiele inwestować w utrzymanie własnego magazynu, zdecyduj się na efektywny i wygodny proces zamawiania i wysyłania swoich produktów — wybierz naszą ofertę dropshippingu odzieży.

Pudełka, torby czy worki?

Ubrania już gotowe? Teraz zastanów się, w czym Twoi klienci zabiorą je ze sobą do domu lub jak wyślesz im zakupy pocztą. Opakowania wysyłkowe, sposób zapakowania ma znaczenie dla wizerunku firmy oraz buduje poczucie więzi z klientem. Naprawdę miło jest przeczytać w domu krótki liścik dołączony do zakupionej odzieży lub chociaż zobaczyć podziękowania podpisane rękę projektanta. Opakowanie to również forma promocji, podkreśl atuty swojej marki kilkoma hasłami na torbie lub pudełku, umieść na nich logo oraz claim brandu — produkty niesione przez miasto ze sklepu lub poczty zrobią dobrą reklamę!

Udostępnij na swojej platformie

To może Cię zainteresować

Przejdź do góry